dinsdag 25 januari 2011

what it takes

Binnen sollicitatie wordt vaak gevraagt wat nou juist mij zo succelvol maakt.

Allereerst mijn geloof in eigen kunnen. Ik ben zelfverzekerd en daardoor hebben andere mensen snel vertrouwen.

Doormiddel van mijn uitstraling en charisma moet ik mensen enthousiast maken, dit kan alleen als ik goed in mijn vel zit en wanneer ik een bepaalde passie heb bij datgene wat ik doe en waar ik over praat.

Ik beheers "de kunst" om op een natuurlijke menselijke wijze de ander als belangrijk mens te zien en dienovereenkomstig te behandelen. Hierbij is het van groot belang dat ik welgemeend luister. Dit laat ik blijken door, in eigen woorden, te kunnen herhalen wat de ander zegt.

Durf is een belangrijk onderdeel. Ik durf te vragen wanneer ik iets niet begrijp, durf de telefoon te pakken om een afspraak te maken, durf te vragen om de order, durf duidelijkheid te schetsen.

Duidelijkheid/directheid. Ik ben heel duidelijk, vanaf het begin af aan. Duidelijk waarom ik een afspraak wil, duidelijk dat ik iemand wil spreken om zaken mee te doen, duidelijk over wat wel en nog belangrijker wat niet kan. Duidelijk dat ik zaken wil doen en niet aanwezig ben om een vrijwillig vergelijk te maken.

De term 9 tot 5 mentaliteit komt nogal eens voorbij. Ik ben van mening dat mensen die succesvol zijn, het absoluut niet erg vinden om veel te werken/uren te maken. Nu zit er een essentieel verschil tussen hard en veel werken. Don't work hard, work smart. Ik werk smart en maak veel uren, zodat ik veel dingen gedaan krijg. De basis moet goed zijn, ik probeer altijd een bepaalde standaard in mijn werkwijze en werkzaamheden op te zetten. Stel niet uit tot morgen wat je vandaag kan doen, maar zorg er wel voor dat business voor administratie gaat.

Ik zorg voor een goede agenda indeling. Wanneer ga ik bellen, wanneer zorg ik voor de administratie, heb ik te maken met deadlines, zijn er terugkerende items, zoals rapportages, noteer deze allemaal. Ik hou een "to do" lijst bij. Ik zorg dat terugbel verzoeken in mijn agenda staan en bel dan ook op. Een agenda is bij mij heel belangrijk. Net als een CRM systeem om gespreksverslagen te noteren. Noteer de top jobs waar ik mee bezig ben en monitor deze heel goed. Hou een lijst bij met top opportunities waar ik binnen een half jaar mee bezig kan zijn.

Zet duidelijke haalbare, maar ambitieuze doelen. Doormiddel van het stellen van doelen, werk ik sneller ergens naartoe om het gedaan te krijgen. Weer dat smart werken... Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden.. SMART.

But again, and most of all. Ik moet het naar mijn zin hebben.

Uiteraard is bovenstaand ook terug te vinden in elk salesboek of elke salestraining, maar dit is voor mij persoonlijk een balans en moment waarop ik hier over nagedacht heb. Niet te lang, want anders ga ik er dingen bij verzinnen. Maar gewoon binnen 5min getikt (daarna nog een keer nagelezen en taaltechnisch wat beter gemaakt), zodat ik het ook kan gebruiken in mijn sollicitatie gesprekken en het is nu echt van mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten